Basistraining Omgaan met agressie met VR

 
 


In 2025 wordt deze training in Q2 aangeboden. Inschrijven is pas mogelijk zodra dit kwartaal opengesteld wordt voor inschrijving.



Met ‘omgaan met agressie’ bedoelen we dat je leert conflicten en agressie in een vroeg stadium te herkennen. Dit gebeurt vaak in situaties waarin de belangen van de inwoner en van de gemeente schijnbaar tegengesteld zijn. Je leert in deze training hoe je het uitgroeien van onvrede naar agressie kunt voorkómen. We gebruiken onder andere de VR-bril om je echt te laten ervaren wat het met je doet en hoe je er mee om kunt gaan.

Voor wie?

Deze training is voor iedereen die klantcontact heeft in de uitvoering van zijn functie.

Wat kun je verwachten?

De training start met een informele kennisquiz.



Daarna trainen we ombuigtechnieken met de acteur, zowel in groepsoefeningen als op individueel niveau met individuele feedback. We gebruiken voorbeelden van situaties zoals je die regelmatig mee maakt in je dagelijkse werkpraktijk.

Het programma loopt van situaties, die te de-escaleren zijn naar situaties met een verhoogd risico waarin extra zowel alertheid (Fysiek Veilig) als alarmering aan de orde zijn.



We doen ook oefeningen met VR-brillen en de Inner Balance meter.

Met de Inner Balance meter kun je heel gericht trainen in het beheersen van je stressniveau.



De VR-bril spreekt voor zich: Je gaat samen met een buddy aan de slag met 360-graden video waarin je gaat reageren op wat er gebeurt. Een leuke manier van leren met een intensieve vorm van ervaren.



In de middag doen we, na een korte presentatie over agressie en sociale media, een oefening waarin we een situatie onder begeleiding laten escaleren.



We sluiten af met enkele fysieke technieken (afweren, losmaken en afstand nemen).

Resultaat


       

  •       Je krijgt tips en oefent hoe om te gaan met emotionele klanten maar ook hoe om te gaan met je eigen spanning en emoties die deze moeilijke klanten teweeg brengen. Als je je eigen reacties herkent en kunt sturen, kun je slimme communicatietrucs toepassen om emotionele situaties te sturen en zo nodig te de-escaleren.

  •    

  •       Je breidt je communicatievaardigheden uit en leert actief te sturen in gesprekken met emotionele, verwijtende en agressie klanten.

  •    

  •       Je oefent zaken die voor de klant moeilijk te begrijpen zijn, simpel en overtuigend uit te leggen.

  •    

  •       Je leert de leiding over het gesprek te houden (of terug te krijgen) zodat je klant kunt sturen in de richting die je functie van je vraagt (informatie geven, informatie vragen, etc.).

  •    

  •       Je hebt inzicht in je eigen manier van communiceren en weet wat voor invloed dat heeft op de emotionele klant.


Trainer(s)

De training wordt uitgevoerd door Rob van Meurs. Hij heeft veel ervaring in trainingen ‘omgaan met agressie, conflicten en geweld’ in gemeenten, banken en toezichthoudende diensten. Rob studeerde Bewegingswetenschappen en Psychologie, werkt vanaf 1987 bij de overheid en verschillende adviesbureaus en een dag per week aan de UvA.

Zijn manier van werken is onderhoudend en laagdrempelig. Met zijn didactische kwaliteiten staat hij garant voor een succesvolle en geanimeerde training

Waar en wanneer?

De training duurt een dag en vindt  plaats in Heerlen. De exacte locatiegegevens tref je aan bij je aanmelding.

Tijd

De training duurt één hele dag.

Groepsgrootte

Het minimale aantal deelnemers is 6 en het maximale aantal 12.

Kosten annulering!

Deelname aan de training is gratis. Indien je na je aanmelding echter niet deelneemt en je niet minstens 5 werkdagen voorafgaand aan de activiteit afmeldt, worden onderstaande kosten bij je werkgever/leidinggevende in rekening gebracht als tegemoetkoming in de organisatorische en facilitaire kosten.

Voor één dagdeel bedragen de kosten € 50,00 en voor één hele dag € 75,00, met een maximum van € 150,00 voor de gehele training. Je kunt natuurlijk altijd een collega als vervanger sturen. Deze gemaakte kosten worden ook in rekening gebracht bij onvoorziene omstandigheden. 

Bijzonderheden

Indien je je belangstelling kenbaar maakt voor één of meerdere trainingen die beschikbaar zijn in de IGOM Academie en er zijn nog plekken, dan ontvang je zo spoedig mogelijk een definitieve deelnamebevestiging. We hanteren een beperkt aantal deelnemers per organisatie om zodoende optimaal tegemoet te komen aan de focus van de IGOM Academie op sterke onderlinge samenwerking, uitwisseling van ervaring en de mogelijkheid om te netwerken met collega's uit de 38 IGOM organisaties.

Zijn er geen plekken meer in de training dan kom je op de reservelijst. Je deelnameverzoek is dan nog niet definitief afgewezen, dus mocht er nog een plekje vrij komen in de tijd voorafgaand aan de gekozen training, dan word je daarover tijdig geïnformeerd. Daarnaast leren de over-inschrijvingen ons, waar de behoefte aan bepaalde trainingen ligt.

Heb je nog vragen, kijk dan eerst even onder FAQ. Is je vraag dan nog niet beantwoord, stuur deze dan per mail naar info@igom.nl 

Trainingdetails
Basistraining Omgaan met agressie met VR

Startdatum: